Search
  • Anda Suta, Coach PCC ICF

Leaderi: Știți cum să ascultați ?

Am fost crescută într-o familie de provincie, o regiune renumită pentru a vorbi, nu pentru a asculta. Să spui ca ești ascultător este înșelător și se referea doar la ceea ce numim noi cuminte, obedient. De unde am venit, vocea care era cea mai tare și putea vorbi cel mai mult, era considerat câștigatorul. În cateva cuvintele caștiga cel care era campion la jocul: Totul este despre mine.

De-a lungul ultimilor 20 de ani, asta s-a schimbat, pentru mine. Caut în mod constant modalități de a-i ajuta pe ceilalți - personal și profesional. Asta m-a făcut un HR apoi consultant apoi coach și un prieten mai bun. De asemenea, mi-a permis să văd lumea printr-o lentilă diferită, mai deschisă și mai empatică. Acum mă concentrez asupra a ceea ce are nevoie cealaltă persoană, înaintea propriilor mele nevoi, ca o modalitate de a construi relații mai puternice. Am putut să fac asta când am încetat să vorbesc și am început să ascult, activ. Nu imi iese nici acum întotdeauna mai ales cand nu am pălăria de coach însă mă observ și opresc la timp mereu.

Ce este Ascultarea Activă?

Ascultarea vine dintr-o poziție de putere. A spune și mai ales a spune tu cum să facă și ce să facă vine dintr-o poziție de frică și control. Toți ascultăm (în grade diferite), dar rareori ascultăm activ.
Ascultarea activă este un exercițiu analitic: necesită concentrare asupra a ceea ce se spune - cuvinte, ton, limbaj corporal etc. - și procesarea în timp a implicațiilor. Întrebați-: Ce comunică cineva despre nevoile sale? Care este problema de bază?
Pentru a face o ascultare mai eficientă, puteți adăuga seturi de competențe complementare. Oglindirea înapoi a ceea ce au spus oamenii în propriile tale cuvinte îi ajută să se simtă auziți și vă ajută să vă asigurați că înțelegerea dvs. este exactă. (Aceasta se numește ascultare reflexivă). Permiterea oamenilor să-și exprime emoțiile înainte de a vorbi tactic despre problemă este alta prin întrebarări de tipul: Cum e asta pentru tine? Cum te simți? Cum ești astăzi?. (Asta se numește ascultare empatică).
Dar în lumea de astăzi a multitasking-ului și a telefoanelor în continuu zbucium (ca să nu mai vorbim de o pandemie), focusul este dificil. În perioadele „normale”, frica de a fi lasat pe afară (FOMO) face dificilă prezența și mai ales să acorzi o atenție completă persoanei cu care vorbești - mai ales atunci când nu este față în față. Acesta este cu atât mai mult motivul, pentru care ascultarea activă, nu ascultarea în timp ce faci alte lucruri este esențială pentru a construi relații mai bune cu echipa ta.
Ascultarea activă ajută managerii și liderii să descopere puncte orbe, să provoace gândirea și să creeze relații mai puternice. Am putut să fac asta când am încetat să vorbesc și am început să ascult, activ.
Cum deveniți un ascultător activ mai bun?

Învățarea pentru a deveni un ascultător activ vă impune să încetiniți, să aveți răbdare și să învățați să ignorați distragerile (în special e-mailurile și mesajele sau targetul dacă lucrați în vanzari).
Tehnici precum ascultarea reflexivă vă pot ajuta. Dacă reîncadrați, sumarizați în mod regulat cele spuse, nu vă permiteți să pierdeți părți ale conversației. De asemenea, îi arăți celeilalte persoane că îi acordați toată atenția. Asta ajută la crearea încrederii, făcându-i să te placă mai mult și, prin urmare, să ai mai multe șanse să lucrezi la ceea ce ambii sunt de acord. Participarea lor la proces le oferă o voce care apoi îi încurajează să creadă în ceea ce fac și, prin urmare, să depună mai mult efort și energie.
Există o altă tehnică pe care o consider utilă: punerea de întrebări, mai ales întrebări bune.

Cum întrebările pot ajuta?

Poate necesita un timp pentru a te obisnui, insa pentru unii a adresa intrebari nu înseamnă doar a obține răspunsuri. Este vorba despre o tehnica de deschidere a conversației, pentru a determina pe alții să vorbească mai mult. Acest lucru vă permite să aflați despre oamenii dvs., astfel încât să puteți găsi modalități de a-i provoca, de a-i ajuta să crească și de a-i pregăti pentru rolurile lor actuale și viitoare. Punând întrebări largi și deschise - „De ce crezi că așa este?” sau „Ce crezi că poți face in legatura cu asta?- arată în mod similar implicare și ascultare activă, dar permite, de asemenea, managerilor și liderilor să înceapă să-și antreneze echipele cu privire la modul in care pot ei insisi sa răspunda propriilor nevoi. Uneori, această nevoie este important să fie auzită; iar alteori, cei din jur au doar o nevoie să învețe cum să gândească sau să se comporti diferit.




Ascultarea activă nu înseamnă doar gestionarea unui membru al echipei sau un conflict. Este mult mai mult decât rezolvarea problemelor. Este vorba despre construirea brandului personal și a relațiilor tale. Sunteți genul de lider sau manager la care pot veni în ajutor, care mă va calma, îmi va auzi grijile și mă va ajuta să găsesc o cale de înaintare? Sau ești cineva de care mi-ar fi frică, să ascund adevărul și greșelile mele, punând afacerea în pericol? Sau sunteti genul de lider in fata caruia doar vreau sa dau bine si sa par impecabil, fara a-mi fi frica ca voi fi judecat, eliminat, inlaturat? 
 Liderii reflectă în comunicările lor preocupările și problemele pe care le aud de la oameni? Sau vorbesc  intre ei, cerând ceea ce doresc, ținand cont sau nu de nevoile angajatilor?
Acestea sunt întrebările pe care le pun angajații. Aveți competența de a le asculta activ și de a le adresa? Dacă o faceți, s-ar putea să găsiți ca echipa dvs. sau organizația dvs. este mai adaptivă și mai rezistentă la stres decât majoritatea.